در حال بارگزاری

اصول پرورش و نگهداری طوطی سانان


اصول پرورش و نگهداری طوطی سانان


یکی از بهترین کسب و کار ها در ایران پرورش و نگهداری طوطی سانان گران قیمت بزرگ جسه برای تخم گیری وجوجه کشی از آنها هست پرورش طوطی در ایران بالغ بر 24 سال میباشد که سمت و سویی بسیار مشابه کشور های خارجی به خود گرفته است از این رو میخواهیم شما را با بهترین اصول و نحوه پرورش و نگه داری طوطی سانان آشنا کنیم با ما همراه باشید. طوطی ها در ایران از سال های دور وجود داشته اند اما پدیدار شدن طوطی های بزرگ جسه مانند طوطی کاسکو و طوطی کاکادو و ماکاو در ایران به 24 سال قبل باز میگردد در آن زمان طوطی ها به صورت بسیار کم و در تعداد های پایین پرورش داده میشدند امروزه با توجه به افزایش و تکثیر این طوطی ها میتوان گفت که بهترین پرورشگاه های طوطی سانان متعلق به کشور ایران میباشد در این مقاله سعی بر این است که شما را با پرورش انواع طوطی سانان بزرگ جسه کمیاب و نایاب ماننند کاکادو ، کاسکو ، آرا ، عروس هلندی ، گرین چیک ، طوطی برزیلی ، شاه طوطی ، ملنگو ، آشنا کنیم .


  مقصود اصلی از پرورش طوطی چیست ؟

امروزه با توجه به بالارفتن هزینه های زندگی و کاهش درآمد های مشاغل مختلف کارمندی و کارخانجات بسیاری از افراد علاقه مند به این حرفه برای کسب درآمد به این کار روی می آورند. این شغل به خاطر قیمت های بالای خود مولد های طوطی بهترین شغل به عنوان شغل دوم برای کسب درآمد میباشد. کسانی که به این شغل علاقه مند هستند اگر بتوانند اصول و راه و روش درست و بروز پرورش و جوجه کشی از این راه را یاد بگیرند و بتوانند به درستی به آن اصول کار پایبند باشند میتوانند سود خوب و متداولی را از این راه کسب کنند اما کسانی هستند که به این شغل به چشم سرگرمی نیز نگاه میکنند و فقط هدف آنها از پرورش طوطی ها سرگرمی و عشق بازی میباشد . کسانی که به پرورش طوطی سانان علاقه مند هستند همیشه به طوطی ها به عنوان رفیق نگاه می کنند و با آنها حرف میزنند و حتی به آنها حرف زدن یاد میدهند هر چقدر طوطی های سن پایین را از سنین پایین حرف زدن یاد دهیم در بزرگسالی آنها ، انها میتوانند بیشترین کلمات را با شما صحبت کنند این مورد یکی از دلایل و هدف پرورش و نگه داری طوطی سانان میباشد که مورد اهمیت تمامی پرورش دهندگان میباشد. در پرورشگاه های طوطی اغلب از قفس های بزرگ برای نگه داری طوطی ها استفاده میشود این مورد در پرورش باعث افسرده شدن طوطی ها میشود توصیه میشود از اتاقک های رنگ آمیزی شده و دارای درخت و لانه های بزرگ برای پرورش و نگه داری و رسیدگی به طوطی ها استفاده شود تا از بروز افسردگی های مزمن خطرناک در طوطی ها جلوگیری شود.

به چه روشی پرورش طوطی ها را شروع کنیم ؟

اصولا پرورش طوطی به در پرورشگاه ها به صورت لقاح مصنوعی همراه با دستگاه جوجه کشی انجام میشود برای جوجه کشی به روش مصنوعی اول در طوطی های ماده عمل لقاح مصنوعی را انجام داده و بعد از تخم گذاری طوطی ها اقدام به جوجه کشی آن تخم ها در دستگاه ها و ماشین های جوجه کشی می کنند اغلب طوطی های بزرگ جسه مابین 28 تا 31 روز سر از تخم ها بیرون می آورند این جوجه ها تا 4 روزگی خود از زرده تخم داخل شکم هایشان تغذیه میکنند اما بعد آن مدت بایستی به وسیله ویتامین ها و سری لاک های آماده به آنها غذا دهیم تا بتوانند به رشد و نمو پرو بالهای خود بپردازند. کار پرورش طوطی کاری میباشد که شما باید حوصله و رمق این کار را داشته باشید و بعدا اقدام به این کار کنید زیرا در این صورت هم به راحتی از پس مشگلات نگه داری و بیماری ها و هزینه های نگهداری آنها بر می آیید و هم می توانید به آنها دوست شوید تا به حرف هایتان گوش دهند و بعدا به فکر فروش خود آنها یا تخم آنها بکنید در این صورت شما در این شغل شریف موفق خواهید شد و به سود خوبی دست خواهید یافت .در وحله اول شما باید محیط پرورش طوطی ها را به صورت کاملا تمیز و سم پاشی شده آماده سازی کنید . سالن پرورش یا اتاقک های پرورش باید عاری از هر گونه ویروس یا بیماری باشند تا پرنده شما بتواند به خوبی بزرگ شود و رشد کند این اتاقک ها باید به گونه ای باشند که سرو صدای بیش از حدی در آنها نباشد زیرا پرنده شما دچار استرس و اظطراب خواهد شد که این مورد میتوان منجر به مرگ پرنده شما شود .
اصولا بهتر است از روش های نوین و با استفاده از دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک اقدام به پرورش طوطی سانان بزرگ و کوچک کرد تا توانست بهترین جوجه ها و سالم ترین و کامل ترین جوجه های طوطی سانان را هچ کرد { به عمل از تخم درآمدن جوجه های طوطی یا طیور هچ شدن می گویند} . جهت خرید تخم طوطی به بخش محصولات شرکت رویال طیور مراجعه کنید.

وسایل مورد نیاز بروی شروع کار پرورش طوطی سانان 

همان طور که قبلا گفته شد پرورش طوطی در اول باید با شور و شوق شخص پرورش دهنده همراه باشد در مرحله دوم بایستی شما تولید کننده تخم نطفه دار معتبر مانند شرکت آذر جوجه را داشته باشید و از آن شرکت و کارشناسان شرکت راهنمایی و مشاوره های لازم را بگیرید در مرحله سوم نیز باید دستگاه جوجه کشی برای جوجه درآوری را داشته باشید . مرحله چهارم باید مکانی مناسب برای پرورش نیمچه طوطی ها فراهم کنید مانند مکان هایی برای گردش و پرواز کردن طوطی ها ، که آنها بتوانند به راحتی در انجا پرش کنند و نسبتا آزاد باشند. قفسه های نگهداری طوطی ها و نیمچه طوطی ها باید بزرگ باشند تا طوطی دچار بیماری های مزمن نشود اتاقک های بزرگ در این مورد بهترین هستند . اگر به هر دلیلی می خواهید طوطی های زیادی پرورش دهید و امکان فروش مولد را برای مجموعه خود فراهم کنید باید اتاقک های بسیار بزگتری را داشته باشید اما اگر در فکر پرورش طوطی ها در تعداد کمتر و فقط برای سرگرمی خود هستند در محیط خانه و اتاقک ها و حتی قفس های نسبتا خوب و وبزرگ هم میشود این کار را انجام داد .

پرورش و نگهداری طوطی سانان در محیط خانه 

در زمان پرورش طوطی در خانه دقت داشته باشید که طوطی ها به محیط های پر رفت و آمد و شلوغ اصلا علاقه مند نیستند و محیط های آرام و نسبتا تمیزی و رنگ آمیز شده پررنگ را دوست دارند به همین جهت شما می توانید در محیط خانه ها با توجه به نور کافی و تمیز بودن و ارتفاع سقف خانه ، طوطی های خود مانند شاه طوطی و ملنگو و کاسکو و کاکاتو را پرورش بدهید تمامی طوطی ها در محیط خانه در آرامش هستند و می توانند به راحتی پرواز کرده و خوشحال باشند و عمر آنها نیز در این صورت بیشتر خواهد بود . در زمان نگه داری طوطی های بالغ در محیط خانه ها به این نکته توجه کنید که تمامی طوطی ها بوی نسبتا خوبی ندارند و میتوانند محیط خانه شما را آلوده کنند و در همه جای خانه مدفوع کنند . پرورش طوطی در خانه و اتاق ها مستلزم رسیدگی عالی و با حوصله میباشد اقدام به پرورش طوطی در خانه ها و محیط های کوچک باید نسبت به محیط خانه برابری کند هزینه های پرورش طوطی در خانه بسیار پایین میباشد اما باید با سرو صدا هایی که آنها ایجاد میکنند نیز کنار بیاید و سردرد نگیرید . 

چگونگی و نحوه پرورش طوطی های بزرگ و کوچک با هم

در زمان هایی که شما قصد دارید تعداد بالایی از طوطی ها را باهم در یک محیط بسته فنس کشی شده و 4 طرف بسته نگه دارید باید به این نکته توجه کنید که آن طوطی ها برای تصرف قلمرو خود با هم مجادله و دعوا میکنند و امکان زخمی شدن هر یک از آنها به خصوص طوطی های کوچک بسیار بالا میباشد طوطی های بزرگ به خاطر جسه بزرگ و زور بیشتر تمامی طوطی های کوچک را اذیت و مورد ازار قرار میدهند و در مواردی آنها را زخمی میکنند تا بتوانند قلمرو خود را تصاحب کنند به همین دلیل امکان پرورش خوب و درست و با اصول تمامی طوطی های بزرگ و کوچک با هم وجود ندارد هم چنین رد این مورد مد نظر داشته باشید که پرورش طوطی سانان بزرگ و کوچک باهم به گونه ای میباشد که نمیتوان آن طوطی ها را اهلی سازی و دستی کرد و آنها وحشی باقی خواهند ماند و حتی عمر آنها نیز کمتر خواهد بود .
در روش پرورش این طوطی های بزرگ و غیر هم نژاد باید غذا و آب انها را به گونه ای جایگذاری کنیم که هر یک به اندازه کافی تغذیه شود و طوطی دیگری آنها را اذیت نکند در این روش بهتر است در هر منطقه از قفس یا اتاق آب و دان مخصوص هر پرنده و طوطی را قرار دهیم تا شاید آنها قلمرو خود را پیدا کنند و مزاحم طوطی و پرنده دیگری نشوند در این روش رشد و نمو و تولید مثل طوطی به صورت صحیح انجام نمیشود بهتر است هر طوطی را در قفس ها یا اتاقک های جداگانه ای پرورش و نگه داری کنیم تا بهترین رشد و تولید مثل را از آنها انتظار داشته باشیم در این مدل پرورش به صورت صحیح انجام میشود و آب و دان برای طوطی به صورت درست و اصولی داده میشود و هیچ گونه زخمی شدن و اذیت و آزار طوطی بر طوطی دیگری را شاهد نخواهیم بود در این روش هزینه های نگه داری نیز پایین تر خواهد بود . یکی از موهبت ها و خوبی های روش پرورش طوطی های بزرگ و کوچک باهم این است که میتوان جوجه های بدست آمده از آنها را در بازار به فروش رساند و سود کسب کرد . 

تاثیر گل و گیاه و درختچه ها بر رشد و پرورش طوطی 

اگر شما پرورش دهنده و طوطی دار گرامی قصد پرورش انبوه طوطی سانان گران قیمت کمیاب مانند کاسکو و کاکادو را دارید و می خواهید به صورت کاملا درست و اصولی به این کار اقدام کنید بایستی سالن پرورش طوطی خود را قطعه بندی و تور کشیده شده انتخاب و یا درست کنید تا تمامی نژاد های طوطی را از هم جدا کرده و در هر محفظه تعداد 2 عدد طوطی نر و 3 عدد طوطی ماده جهت تخم گذاری داشته باشید و در این صورت بهترین تخم نطفه دار طوطی و بهترین بازدهی اقتصادی را خواهی داشت .در هر محفظه یا قفس شما پرورش دهنده گرامی باید گل ها و درختان زینتی متوسط و بزرگ را قرار دهید یا بکارید و در لابه لای آنها نیز محفظه های مخصوص جهت آبخوری و دان خوری طوطی را قرار دهید تا محیطی کاملا طبیعی برای زندگی و پرورش و تولید مثل پرنده تان به وجود آورید این کار باعث افزایش روحیه و کمتر شدن افسردگی طوطی سانان به خصوص طوطی هایی مثل کاسکو و کاکادو و آرا و ماکائو خواهد شد درختچه های زینتی که در آن محیط هستند نیز باید به صورت مداوم رسیدگی شوند تا از بروز آفات و بیماری های مخرب و مضرر برای طوطی و خود درخت نیز جلوگیری شوند سالن های طوطی در طول ماه بایستی دو بار سم پاشی و ویروس کشی و انگل زدایی شوند زیرا مدفوع پرندگان و طوطی سانان باعث و بانی بروز این گونه بیماری های و وویروس ها و باکتری های کشنده طوطی نیز میشوند . درختچه ها در زندگی طوطی ها در محفظه نقش اساسی و تاثیر گذاری دارند و وجود انها در این گونه سالن ها به تهویه هوا تولید اکسیژن فعال برای تنفس طوطی ها کمک بسزایی میکند . در زمان هایی که پرورش دهنده آبخوری و دان خوری این طوطی ها پر میکنند و یا برای شستشو تغییر می دهند باید به این نکته توجه داشته باشند که طوطی ها در این صورت مریض و بیمار خواهند شد در زمان انجام این کار بهتر است برای هر نژاد روی دان خوری و آبخوری آنها اسم گذاری شود و بعد از شستشو آنها را سر جای قفس خود و ومربوط به آن پرنده قرار دهیم .

تاثیر اسباب بازی و راه پله ها در قفس و محیط پرورش طوطی ها و پرنده ها 

امروزه با توجه به افزایش قیمت طوطی ها و بازار کار بسیار عالی انها در بازار های محلی و حتی بازار های سیاه میتوان گفت بهترین پرورشگاه ها و تکثیر کننده ها در محیط های خود در کنار فروش تخم نطفه دار طوطی ها و جوجه های انها اقدام به فروش اسباب بازی ها و راه پله ها و حلقه پا های آنها می کنند و توانسته اند از این راه سود های بیشتر نیز کسب نمایند راه پله ها و دایره های گردش برای افزایش روحیه و شادابی طوطی بسیار مهم  میباشند و میتوانند طوطی ها را برای عمل جفت گیری و تکثیر روحیه دهی کنند هر چقدر روحیه طوطی ها بالا تر باشد انرژی آنها برای تولید مثل و تخم گذاری مخصوصا تخم نطفه دار طوطی بالاتر خواهد بود هر چقدر روحیه طوطی ها خوب و عالی و بالا باشد احتمال مریض شدن و مبتلا شدن به بیماری های مزمن و افسردگی در آنها کاهش خواهد یافت. وجود اسباب بازی ها و وسایل بازی و سرگرمی در قفس پرندگان و طوطی ها موجب افزایش سطح شور و شوق آنها میشود.

پرورش طوطی ها در فضا های باز و توری مانند

اگر به هر دلیل پرورش دهنده طوطی آنها را در فضای باز نگه داری و پرورش دهد بایستی حتما در فصل های سرد سال و آب و هوای طوفانی به فکر پوشاندن محفظه نگه داری آنها باشد زیرا طوطی ها در عین حال قادر به تحمل سرما نیستند و تا حدودی گرما پسند هستند و بلافاصله بعد از سرماخوردگی دچار سکته میشوند و بدنشان به کل بی حس میشود و میمیرند نگه داری طوطی در محفظه های توری شکل به طوری که رفت و آمد هوا در آنجا بسیار سخت است میتواند بدترین بیماری ها را برای پرنده ها به ارمغان بیاورد در هنگام نگه داری طوطی ها باید حتما حداقل نصف متراژ ان محفظه سرپوشیده باشد تا در صورت گرم بودن هوا و تابش مستقیم آفتاب ، آنها بتوانند به سایه آمده و خود را خنک کنند نگه داری طوطی ها در فضای باز به گونه ای میباشد که بایستی از ایجاد سروصدای زیاد در آنجا نیز جلوگیری به عمل بیاید لازم به ذکر است که نمیتوان طوطی ها را در فضا های بسته به صورت چهار فصل نگه داری کرد زیرا در فصل های سرد سال با توجه به اقلیم سرد و بارش زای ایران آنها نمیتوانند زنده بمانند و باید حتما در فضا هایی باشند که بتوانند تولید مثل کنند و بتوانند خود را برای این کار گرم نگه دارند که در فضای باز این موضوع امکان پذیر نیست .

نحوه پرورش و جوجه کشی از طوطی 

در اقدام اول برای پرورش طوطی شما باید به فکر تخم نطفه دار یا مولد طوطی سالم و با کیفیت جوان باشید تا بتوانید بعد از جفت گیری آنها ، تخم های نطفه دارشالن را جوجه کشی کنید و بعد از جوجه کشی جوجه طوطی ها را بزرگ کرده و پرورش دهید تا مولد های پیر را را با مولد های جوان تعویض کتید برای این کار شما باید محیط نگه داری را از چهار طرف رنگ آمیزی و عایق کاری کنید تا از ورود و تخریب حشرات موذی در بستر و سقف و دیواره های محیط پرورش جلوگیری کنید بعد از این کار شما باید محیط را با سموم دفع بیماری های و باکتری ها و ویروس ها ، آنجا را سم پاشی کرده و تمیز کنید طوطی برای آرامش گرفتن و انس گرفتن با مولد هم نوع خود نیاز به بستری نرم و دیواره هایی با دمای متعادل دارد در این کار بهتر است از محفظه های پیش ساخته استفاده کنید یا محفظه های دست ساز چوبی را برای این کار انتخاب کنید و از استفاده کردن از محفظه های آهنی پرهیز کنید زیرا این محفظه ها در طول سال که هوا گرم است بسیار گرم تر خواهند بود و هم چنین در فصل سرد که هوا سرد است باز هم سرد خواهند بود و این مورد باب میل طوطی ها و جوجه طوطی ها نخواهد بود در بستر جوجه و مولد های طوطی سانان برای خواب آنها و استراحت باید مقداری پوشال نرم بریزید تا آنها بتوانند به راحتی استراحت کنند و دچار استرس زمین سخت نشوند در مرحله بعد بایستی دانخوری و آبخوری های بسار مدرن و مکانیزه را برای پرورش این طوطی ها به کار ببرید آبخوری و دان خوری های قدیمی و سنتی به خاطر الیاف و مواد اولیه مانده و دارای مواد آغشته به انواع سم باعث ایجاد بیماری و ترکیب شدن بعضی از آنها با مواد غذایی طوطی ها میشوند در هنگام استفاده از آبخوری و دان خوری ها حتما مقدار دان و آب را رعایت کنید و به میزان درست و کافی به طوطی خود غذا دهید از دخول حشره ها و موجودات موذی به دخل محفظه جلوگیری کنید زیرا عامل اصلی بیمار شدن و مریض شدن طوطی ها آن حشرات میباشند
مرحه بعد برای تجهیز و آماده سازی سالن پرورش طوطی سانان مخصوصا طوطی هایی مانند کاکادو و کاسکو و ماکاو در نژاد های ملوکان آرا و کاسکو دم قرمز و عروس هلندی آلبینو و لوتینو و شاه طوطی سبز و ملنگو که بتوانند به درستی تنفس کنند و پرورش داده بشوند و سالم باشند تهویه اصولی و کاربردی سالن میباشد یعنی شما پرورش دهنده گرامی برای داشتن پرنده هایی سالم و آماده مولد سازی باید به فکر تنفس صحیح پرنده های خود باشید فن های تهویه رفت و برگشت و برعکس بهترین عملکرد و کارایی را در این مورد ایفا میکنند تنفس طوطی هر چقدر بهتر باشد و بتواند هوای تمیز و عاری از هر گونه ویروس را تنفس کند تکثیر و تخم گذاری بهتری خواهد داشت و کمتر مریض خواهد شد این فن های تهویه با توجه به ابعاد سالن پرورش یا محفظه نگه داری طوطی متفاوت میباشند و بایستی فن تهویه درخور همان محفظه را شما پرورش دهنده گرامی در اختیار داشته باشید و به نحو احسن از آنها الستفاده کنید. با توجه به ابعاد سالن پرورش و ورود و خروج هوا شما باید فن های تهویه مناسبی را به کار ببرید.
در مرحله بعد شما پرورش دهنده گرامی برای پرورش درست طوطی هایتان جهت تخم گیری و تولید مثل درست ، دمای سالن پرورش را همیشه باید در یک دمای ثابت نگه دارید این مورد نیازمند استفاده از تنظیم کننده های دیجیتال همراه با المنت ها یا بخاری های اتوماتیک میباشد تا در زمان های نیاز خود به خود به دستور تنظیم کننده روشن و خاموش شوند و وبتوانند دمای محیط نگه داری طوطی ها را به صورت صحیح قابل سکونت کنند. برای تنظیم دمای محیط و سالن پرورش طوطی ها امروزه از بخاری هاغی هوشمند دیواری و زمینی استفاده میکنند هم چنین در فصل های گرم سال نیز باید از کولر های سرد کننده و خنک کننده برای تنظیم دما استفاده شود بهترین و مناسب ترین دما برای زندگی و گذران عمر طوطی ها و تولید مثل انها 16 درجه بالای صفر میباشد این دما بایستی همیشه به صورت یکنواخت تنظیم شده باشد 
مرحله بعد برای تکثیر و پرورش طوطی سانان گران قیمت کوچک و بزرگ این است که اگر می خواهید آنها را در محیط های بزرگ باز نگه داری کنید باید همه جای محیط را تور کشی و فنس کشی کنید تا طوطی هایتان را از شر پرنده های بزرگتر مانند عقاب ها و شاهین ها و کلاغ های سیاه در امان نگه دارید زیرا ان پرنده های جنگجو دنبال پرنده های کوچکتر و سبک تر از خود هستند تا به عنوان وعده غذایی انها را شکار کرده و بخورند هم چنین بایستی از سموم دفع آفات نباتی و حشره کش ها و زنبور دور کن ها و کلاغ پران ها استفاده کنید تا تمامی پرنده های اذیت کن طوطی هایتان را دور کنند استرس در طوطی ها که از طریق اذیت و آزار این گونه پرندگان بزرگ تر می اید باعث ناراحتی و افسردگی و اظطراب میشود. 

مهم ترین بخش در پرورش طوطی چیست ؟ جواب : دستگاه جوجه کشی طوطی سانان 

دستگاه جوجه کشی در امر پرورش و تکثیر طوطی ها نقش اصلی و اساسی را ایفا میکند دستگاه جوجه کشی که بتواند تمامی تخم های نطفه دار به دست آۀمده از طوطی ها مولد را تبدیل به جوجه کند و درصد راندمان بالایی داشته باشد و ستر و هچر همزمانی را برای این عمل بتواند عملی کند عامل اصلی تبدیل تخم های نطفه دار شما به جوجه طوطی یا هر نوع طیور دیگر میباشد دستگاه جوجه کشی طوطی سانان در ابعاد مختلفی در بازار فروش موجود میباشد اما بهترین دستگاه و کارآمدترین دستگاه های جوجه کشی آنهایی هستند که در تعداد و حجم پایین قادر به جوجه کشی هستند شما پرورش دهنده گرامی نیز در این مورد باید بتوانید بهترین دستگاه جوجه کشی را برای این عمل پیدا کنید نظر مجموعه رویال طیور در باب دستگاه جوجه کشی بر دستگاه ایزی باتور 6 حرفه ای میباشد که امروزه بهترین کارایی را در بین ماشین های جوجه کشی دیگر داراست این ماشین جوجه کشی توانسته تا حدالمکان تمامی تخم های نطفه دار را تبدیل به جوجه کند . یکی از عمده دلایل استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه درآوری این است که نمیتوان به پرنده ها و طوطی های کرچ شده جهت جوجه کشی اعتماد کامل کرد ممکن است طوطی هر زمان که خسته شوند و یا مشگلی برایشان پیش بیاید از روی تخم ها بلند شده و نتوانند تخم ها را تبدیل به جوجه بکنند تمایم عملیات جوجه کشی را نیز نمیتوانند به نحو احسن انجام دهند . بهترین روش جوجه شکی با دستگاه جوجه کشی انجام میشود شما نیز برای این کار بهتر است اقدام به خرید دستگاه جوجه شکی اتوماتیک کنید تا بهترین عملکرد و راندمان را داشته باشید. ذلیل اصلی استفاده کردن از دستگاه های جوجه کشی هوشمند و اتوماتیک در این است که پرندگان وقتی روی تخم میخوابند ممکن است بعد از چند ساعت برای گردش خون بدنشان یا هر دلیل دیگر از روی تخم بلند شوند و بعد از گذشت چند دقیقه یا ساعت دوباره روی تخم بخوابند این امر ممکن میباشد که برای سلامتی جنین داخل تخم صدمه وارد کند و به آن شک وارد نماید پس بهتر است برای جوجه کشی از تخم نطفه دار طوطی کاسکو یا تخم نطفه دار طوطی کاکادو از دستگاه جوجه کشی اتوماتیک استفاده کنیم .

تهیه مولد طوطی ها برای تخم گیری 

اگر به هر دلیل موفق به خرید تخم نطفه دار طوطی از پرورش گاه ها یا سالن های تولید و تکثیر تخم نطفه دار نشدید میتوانید اقدام به تهیه مولد های طوطی برای تخم گیری و جوجه کشی کنید بهترین تخم نطفه دار ها در ایران توسط شرکت های معتبر این کار مانند شرکت رویال طیور ارومیه واردات و به فروش میرسند مولد های طوطی اغلب به صورت جفت نرو ماده به فروش میرسند اما باید دید این مولد ها دارای خاصیت عقیم بودن هستند یا نه اگر مولد شما عقیم باشد که اصلا تخم گذاری نمیکند و یا تخم گذاری هم کرده باشد کاملا به صورت خوراکی و بدون نطفه تمامی این تخم ها را میگذارد تخم نطفه دار مولد ها باید به گونه ای باشد که بالای 95 درصد آنها تبدیل به جوجه شوند تمامی مولد ها بایستی آزمایش شده و دارای شناسنامه معتبر سازمانی باشند تا بتوانند کارایی و تخم گذاری لازمه را برای شما پرورش دهنده گرامی به ارمغان بیاورند در این مورد بهتر است مولد را از خود تولید کننده مولد خرید کنید زیرا تولید کننده مولد بهتر می داند که سن و جنسیت مولد چگونه میباشد و تا چه حدی قابلیت سخنگو بودن را داراست اما فروشنده و واسطه یا همان دلال فقط به فکر فروش مولد طوطی و جیب خویش میباشد که هیچ گونه هم اطلاعاتی در باب جنسیت مریض بودن یا نبودن ، نر و ماده بودن ، را ندارد.
در زمان خرید مولد طوطی سانان برای ایجاد و راه اندازی پرورشگاه ها و سالن های پرورش طوطی حتما طوطی هایی را خرید کنید که به بلوغ جنسیتی رسیده باشند زیرا اگر این مدل نباشند قابلیت تخم گذاری را ندارند و شما پرورش دهنده گرامی متضرر خواهید شد و یا بایستی با رسیدگی به طوطی ها آنها را به سن بلوغ برسانید که در کل کار سختی میباشد. در زمان انتقال طوطی ها به سالن پرورش به خاطر تنش های روانی و جابه جایی آن طوطی ها دچار استرس میشوند که این مورد بعد از 21 روز ماندن در سالن جدید و محیط جدید با استفاده از ویتامین ها و مواد مغذی رفع میشود اما بایستی به اغذیه و آمپول های سازگار کردن طوطی نیز توجه داشته باشیم و از آنها برای رفع بیماری و استرس طوطی ها استفاده کنیم .

بلوغ طوطی ها چه زمانی میباشد؟

اصولا طوطی ها برای تخم گذاری و تولید مثل نیاز به آرامش و تقویت قوای جنسی دارند و این امر در زمان بزرگ شدن آنها بهتر عملی میشود و به این عمل بلوغ طوطی سانان می گویند که آنها میتوانند بهتر تخم گذاری کرده  ،درصد نطفه تخم ها بالاتر بوده ، کمتر مریض میشوند ، شاداب تر هستند، به جوجه ها بهتر رسیدگی میکنند، تمامی کرک وپرها و مو های آنها درآمده است، همه اینها دلایل خوبی برای به بلوغ رسیدن طوطی سانان هستند اغلب طوطی عروس هلندی در 11 ماهگی خود به بلوغ جنسیتی و عقلی نیز میرسد اما طوطی کاسکو در یک سال و نیمگی خود یعنی 19 ماه بعد از تولد از تخم به بلوغ میرسد طوطی کاکادو نیز بعد از 16 ماه به بلوغ میرسد طوطی ماکائو و چوکو توکان نیز بعد از 20 ماه به بلوغ میرسد تمامی این طوطی ها بعد از گذر از تشکیل غده های هورمونی برای تشکیل تخم دان به بلوغ میرسند منظور و هدف دقیق از گفتن کلمه بلوغ طوطی آمادگی انها برای انجام عمل جفت گیری و تخم گذاری میباشد . اگر طوطی به سن بلوغ نرسد و تخم گذاری داشته باشد مطمعن باشید که طوطی شما دچار اختلالات جنسیتی میباشد و به نوعی مریض میباشد . در زمانی که طوطی ها به بلوغ میرسند آنها میتوانند بهترین نطفه داری را برای تخم های خود جهت جوجه کشی ارائه نمایند و قریب به 95 درصد تخم های آنها نطفه دار میباشند که قابلیت جوجه کشی و تبدیل به جوجه یکروزه را دارند برای احداث پرورش گاه های طوطی میتوان اقدام به خرید جوجه یکروزه طوطی نیز کرد.

نحوه اصولی تغذیه وغذای طوطی سانان 

اصولا طوطی ها از زمان تولدشان از تخم ها به تغذیه های بزرگ جسه علاقه مند نیستند و بایستی آنها را با انواع و اقسام سری لاک ها و شیرخشک ها و شیر های خوراکی و ویتامین ها و پروتئین های آبکی تغذیه داد اما بعد از اینکه طوطی ها از لحاظ سنی و جسه مقداری بزرگتر شدند بایستی به صورت دستی به انها غذا داد و مکمل های بیشتری را نیز در داخل تغذیه آنها به طوطی خورانید طوطی های بزرگ اغلب به پسته ها و تخمه های افتابگردان سیاه و کرمی و مغز بادام هندی و و بادام درختی و گردو و فندق و ماکادمیا علاقه مند هستند و بیشتر دوست دارند از این جور خوراکی ها استفاده نمایند تغذیه طوطی ها باید به گونه ای داخل قفس یا محیط انها باشد که طوطی هغا بتوانند همیشه از خوراکی ها و تغذیه هایشان بهرهمند شوند در غیر این صورت دچار استرس و پر ریزی میشوند و نمیتوانند به درستی رشد کرده و تخم گذاری کنند منظور از تاکید بر تخم گذاری تخم ها به دلیل این است که هر شخص پرورش دهنده اغلب به خاطر سودمندی مالی به طوطی ها نگاه میکنند و تنها راه سودمندی از طوطی ها تخم گیری از انها و فروش تخم نطفه دار آنها یا فروش جوجه یکروزه و مولد انهاست اما در نظر داشته باشید که طوطی های کوچک و یا جوجه طوطی ها نمیتوانند از بادام یا پسته و تخمه بهره مند شوند و باید به انها تغذیه نرم داده شود بهترین غذا برای جوجه طوطی ها سری لاک های آماده شرکتی و یا دست ساز میباشد . برای طوطی های بزرگ بهتر است از انواع سبزیجات و و صیفی جات مانند هویچ و خیار و میوه های شیرین استفاده شود این نوع غذا دهی و تغذیه به طوطی ها بهتر است همراه با تغذیه های سخت باشد یعنی همراه با بادام و تخمه به انها میوه و سبزیجات دهید تا حداکثر رشد و پرورش را از طوطی ها انتظار داشته باشید و وطوطی ها بتوانند بهترین بدنسازی و مناسب ترین کرک و پر ها را برای خودشان داشته باشند در واقع رژیم غذایی طوطی سانان بسیار پیچیده میباشد و باید بتوان با ویتامین های کارخانه ای و طبیعی این رژیم غذایی را برای طوطی به ارمغان آورد.

بیماری های و مریضی های طوطی سانان 

امروزه با توجه به افزایش هزینه های مردم و کاهش درامد های روزانه آنها همه به فکر درآمد دوم و یا سوم هستند که بتوانند خرج و مخارج خود را تکمیل کرده و گذران زندگی کنند فروش تخم نطفه دار طوطی یکی از راه های کسب درامد در زندگانی افراد میباشد اما مسئله این است که این کار نیاز به سرمایه اولیه و هوش و ذکاوت و دانش این کار میباشد اما هر چقدر که افراد در این کار آگاه باشند باز هم بیماری ها و مریضی های متعدد طوطی سانان باعث میشود افراد کمتری به این شغل روی آورند و نتوانند به این کار بپردازند بیماری ها و امراضی که طوطی ها را اذیت میکنند و در مواردی حتی باعث تلف شدن آنها میشوند بدترین دلیل برای تشویق نشدن افراد برای این کار است . شخص پرورش دهنده باید بتواند با استفاده از سمپاشی و دارو ها و ویتامین ها مانع از بیمار شدن طوطی ها شود تا بتواند از این راه کسب درآمد نماید جهت جلوگیری از بیمار شدن طوطی ها باید نکات بهداشتی سالن پرورش طوطی ها را رعایت کرد و آبخوری ها و دان خوری ها و را شستشو داد و بستر نگه داری آنها را به صورت مداوم تمیز کرد و سم پاشی کرد از ورود حشرات موذی و پرندگان وحشی به داخل سالن و محیط پرورش جاوگیری کرد هم چنین با استفاده از دانش و علم دکترین دامپزشک از آمپول های جلوگیری کننده و مقاوم کننده طوطی مانع از بیمار شدن طوطی ها شد بهتر است واکسن های طوطی ها را به صورت مداوم به آنها زد .

نشانه ها و تشخیص طوطی های بیمار و مریض عبارتند از :

ریخته شدن کرک ها و پر ها و موهای طوطی سانان
لرزیدن بدن های آنان 
استفاده نکردن از تغذیه ها و مواد مغذی داخل قفس 
بی حال بودن طوطی ها 
یک جا نشستن و حرکت نکردن آنها 
چسباندن پر های بال ها به بدن هایشان 
خارش گرفتن طوطی ها 
شاداب نبودن آنها 
رشد نکردن اندام بدن طوطی ها 
کز کردن طوطی ها و نشستن در گوشه
پرواز نکردن داخل محیط و ماندن در لانه های خود
پف دادن پر ها و باز نکردن بال ها 
خارش دادن بدنشان با منقار های خود
معیوب بودن منقار هایشان
شکسته شدن ناخن هایشان به صورت متداول و غیر عادی
اشک چشم طوطی ها
آبکی بودن مدفوع طوطی ها 
تغییر رنگ مدفوع به صورت متداول
سیاه و قرمز بودن مدفوع پرنده ها
پرخاشگری طوطی ها
آزار و اذیت بچه طوطی ها 
خونی بودن محل دفع ادرار
مجرای خروج ادرار باز شده

برای رهایی از بیمار شدن طوطی ها و جلوگیری از این بیماری ها و امراض بایستی با دکترین دامپزشک و پرنده شناس ها که دارای تجربه بالاتری هستند ، مشورت داشته باشیم و همیشه رسیدگی کامل نسبت به پرنده های خود داشته باشیم .

شرایط و نحوه و اصول تخم گذاری طوطی سانان

بایستی بستر مناسب همراه با شرایط آب و هوایی مناسب در محیط زندگی طوطی ها محیا باشد
بایستی طوطی ها دچار بیماری نباشند
بایستی طوطی ها تغذیه مناسبی داشته باشند
بایستی طوطی ها دارای لانه مناسب و نسبتا مناسبی باشند
آبخوری ها و دان خوری های مکانیزه و تمیز داشته باشند
حتما باید بلوغ رسیده و نرو ماده کنار همدیگر باشند.
لانه طوطی ها باید به گونه ای باشد که تسلط کافی به اطراف خود داشته باشند و محیط بسیار آرام باشد
علف ها یا پوشال های بسیار نرم زیر آنها باشد تا بتوانند تخم گذاری کنند
هر دو مولد یعنی نر و ماده باید با هم وفق باشند و با هم انس گرفته باشند و عاشق همدیگر باشند
ویتامین و املاح مغذی خوبی در آب و دان آنها موجود باشد

اگر پرورش دهنده سالن خود را با تمام مواردی که گفته شد تجهیز کند و نکات بهداشتی و مدیریتی خود را برای پرورش رعایت کند میتواند در طول 2 سال به درآمد سرشار از این راه برسد پرورش طوطی و تخم گیری و فروش تخم نطفه دار طوطی مانند فروش تخم نطفه دار کاکادو و تخم نطفه دار عروس هلندی و تخم نطفه دار طوطی برزیلی از بهترین و مناسب ترین راه ها برای کسب درامد میباشد . در این مقاله سعی بر این بود شما پرورش دهنده و علاقه مند به طوطی را با نحوه و اصول پرورش طوطی ها اشنا کنیم شرکت رویال طیور با دکترین و کارشناسان خود همیشه به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات این مجموعه ائم از فروش دستگاه جوجه کشی هوشمند و اتوماتیک برای جوجه درآوری طوطی ها و طیور مانند تخم نطفه دار مرغ و تخم نطفه دار بوقلمون و تخم نطفه دار طاووس و فروش تخم نطفه دار طوطی سانان گران قیمت وارداتی و تخم نطفه دار مرغ های زینتی میباشد .