در حال بارگزاری

مهم ترین بیماری های جوجه گوشتی 


مهم ترین بیماری های جوجه گوشتی 


مهم ترین بیماری های جوجه گوشتی 

بیماری های جوجه گوشتی یکی از مشکلات مهم اقتصادی و به تعبیری مهمترین مساله شاغلین این حرفه به حساب می آید. این که موضوع تشخیص قطعی و درمان بیماری ها از وظایف اصلی کارشناسان می باشد ،با این همه مرغداران باید دارای اطلاعات اولیه علمی درباره ویژگی های بیماری های جوجه گوشتی به ویژه در منطقه فعالیت خود باشند . بسیار دیده شده است که مرغداران به علت نداشتن آگاهی های ابتدایی و عدم تشخیص به موقع بیماری ها ،قادر به پیشگیری از نفوذ و اشاعه بیماری ها نبوده و در نتیجه هم خود از هستی ساقط شده اند و هم باعث سرایت بیماری در منطقه وسیعی از کشور شده اند. تشخیص بیماری های گوناگون و مسری و داشتن اطلاعات پایه در مورد کم و کیف ،نحوه انتشار و روش های پیشگیری از آنها و انجام اقدامات اولیه و اورژانس،برای مرغداران یک ضرورت حیاتی است . بنابراین مرغداران باید در حد امکان و نیاز به اطلاعات علمی خویش درباره بیماری ها بیفزایند که تا رسیدن کارشناس و یا در غیاب او قادر باشند از اشاعه بیماتری جلوگیری کرده و آن را کنترل کنند . در ادامه برخی از بیماری های مهم جوجه گوشتی به صورت خلاصه بیان شده است تا مرغداران اطلاعات مختصری در مورد مدیریت برخورد با هر بیماری به دست آورند.

بیماری نیوکاسل 

این بیماری که با نام رایج دیگر پنوموآنسفالیت نیز شناخته می شود از خانواده پارامیکسو ویروس بوده که در سه سویه لنتوژنیک با قدرت بیماری زایی خفیف ،مزوژنیک با قدرت بیماری زایی متوسط و لوژنیک با قدرت بیماری زایی قوی قرار می گیرد.

راه انتقال بیماری نیوکاسل 

ترشحاتی که از پرندگان آلوده خارج می شود موجب آلودگی آب ،غذا ،لباس ،وسایل مرغداری و محیط می شود و موجب آلودگی پرندگان حساس می گردد.
انتقال از راه هوا ،ورود پرندگان وحشی به مرغداری ،وسایل حمل و نقل غذا و دان موجب ورود این ویروس به مرغداری می شوند. برای خرید تخم نطفه دار مرغ زینتی و تخم نطفه دار طوطی کاسکو که بدون بیماری باشد و عاری از هر گونه عفونت باشد با ما در تماس باشید.

نشانه های درمانگاهی 

وقوع ناگهانی و انتشار سریع در گله ،کز کردگی ،خس خس کردن ،لرز،ریزش ترشحات آبکی از بینی ،دهن دهن زدن ،فلج ،پیجش گردن و اسهال سبز رنگ مشاهده می شود.

پیشگیری ؛ استفاده از واکسن های مناسب زنده مانند بی1 ،لاسوتا و کشته تزریقی .

درمان ؛بیماری نیوکاسل درمان قطعی ندارد .درمان های کمکی با افزایش مقاومت جوجه ها باعث کاهش تلفات می شود.به طور کلی باید جوجه هایی که در سن بازار است سریعا به کشتارگاه منتقل شوند.

بیماری برونشیت عفونی 

این بیماری با نام های برونشیت و سرماخوردگی نیز شناخته می شود.
عامل بیماری برونشیت؛ کرونا ویروس ، راه های انتقال ؛با ورود آلودگی به یک مرغداری ،تمام پرندگان گله آلوده خواهند شد.هوا ،دان ،پرندگان مرده و جوندگان همگی حامل ویروس هستند .
نشانه های درمانگاهی ؛لرز ،خس خس،ریزش آبکی از چشم و بینی ،دهن دهن زدن،سرو صدای نفس کشیدن ،نشانه های عصبی دیده نمی شود.
تشخیص ؛در صورت وجود علائم تنفسی بدون علائم عصبی می توان احتمال وقوع برونشیت عفونی را داد ولی بررسی آزمایشگاهی است که تشخیص بیماری را قطعی می کند.
پیشگیری ؛جوجه یک روزه باید از گله مادر ایمن در برابر برونشیت عفونی تهیه شود و برنامه واکسیناسیون بر علیه برونشیت عفونی باید اجرا شود.
درمان ؛درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد ،تجویز آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های ثانویه مفید است ،دمای سالن در این مواقع باید افزایش بیابد.

بیماری آنفولانزای پرندگان 

عامل بیماری ؛ویروسی از خانواده ارتومیکسوویروس عامل به وجود آمدن این بیماری است. راه انتقال ؛نشانه های درمانگاهی ؛ورم صورت ،کبودی پوست ،دهیدراتاسیون ،ناراحتی تنفسی ،نقاط قرمز و سفید رنگ در پاها وتاج .میزان واگیر در این بیماری 100%است و میزان تلفات نیز در همه گیری های شدید تا 100 درصد می رسد . تشخیص ؛تشخیص قطعی با کاوش و تعیین عیار پادتن آنفولانزا در سرم خون به روش آزمون های سرولوژیکی از جمله لیزا می باشد. پیشگیری ؛قرنطینه ،ضد عفونی دائمی محوطه ،استفاده از واکسن کشته موجود در بازار درمان ؛ بیماری آنفوانزای پرندگان درمان ندارد .درمان های کمکی برای مقاومت در برابر علائم بیماری توصیه می شود.

بیماری آبله 

این بیماری با نام دیگر دیفتری نیز شناخته می شود و عامل بیماری ویروسی از خانواده پوکس ویریده است. راه انتقال بیماری ؛هوا،پشه ،دلمه های کنده شده راه های انتقال بیماری هستند. نشانه های درمانگاهی ؛آبله به دو شکل مرطوب یا خشک اتفاق می افتو به آهستگی گسترش می یابد .آبله خشک با ضایعات پوستی دانه دانه و آبله مرطوب با ضایعات در گلو مشخص و شناخته می شود.  در شکل مرطوب آبله ،انسداد دستگاه تنفسی فوقانی موجب مشکلات تنفس می گردد. تشخیص ؛مشاهدات جراحات پوستی و جراحات در ناحیه حلق و حنجره ،تایید تشخیص از طریق آزمون های میکروسکوپی در بافت آلوده . پیشگیری ؛استفاده از واکسن در زمان مناسب و قبل از آلوده شدن طیور . درمان ؛گله را برای جلوگیری از همه گیری واکسینه کنید زیرا انتشار بیماری آهسته است.با اسپری مواد حشره کش برای کشتن پشه ها و حذف پرندگان آلوده نیز شیوع بیماری متوقف خواهد شد.

بیماری تورم مفصل ویروسی 

این بیماری با نام های دیگری چون؛تنوسینویت عفونی ،پارگی وتر ،تورم روده رئوویروسی نیز شناخته می شود ،عامل ایجاد آن رئو ویروس است. راه های انتقال بیماری ؛این بیماری از راه های تنفسی و مدفوع به سرعت در سالن مرغداری گسترش می یابد. نشانه های درمانگاهی ؛لنگش ،بی حرکتی و خشکی در مفصل تارس و متاتارس ،ملامسه تورم در تاندون های جمع کننده وباز کننده مفصل تارس و متاتارس . تشخیص ؛به کمک نشانه های درمانگاهی و کالبد گشایی و یافتن پادتن در سرم خون جوجه های مبتلا از راه آزمایش های سرولوژیکی . پیشگیری ؛این بیماری واکسن دارد و در مناطقی که بیماری بومی است استفاده می شود.درمان ؛متاسفانه این بیماری درمان ندارد و در صورت ابتلا پرنده تلف خواهد شد.

بیماری عفونی بورس 

این بیماری با نام دیگرگامبرو نیز شناخته می شود و عامل ایجاد کننده اش ویروسی از خانواده بیریناویریده است. راه انتقال؛به شدت مسری،از جوجه مبتلا ،وسیله های آلوده وسوسک بستر ،جوندگان نیز می توانند حامل ویروس گامبرو باشند. نشانه های درمانگاهی ؛وقوع ناگهانی همراه با کاهش سریع مقدار مصرف دان و آب. اسهال ،بی حالی ،نوک زدن به مقعد،خوابیدن در حالت فرو بردن منقار در بستر،میزان مرگ و میر معمولا در این بیماری زیاد نیست اما میزان واگیر بسیار زیاد است. احتما بروز عفونت ثانویه در زمان آلودگی و نیز پرندگان بهبود یافته زیاد استو این امر باعث پیچیده شدن تشخیص می شود. تشخیص ؛ بررسی تازیخچه ،نشانه بالینی و کالبد گشایی برای تشخیص کافی است.بیماری را در فرم خفیف باید از کوکسیدیوز ،نیوکاسل ،سندرم خونریزی تمیز داد. پیشگیری ؛در مناطقی که بیماری گامبرو شیوع دارد می توان از واکسن استفاده کرد.چرخه بیماری را می توان با پاکیزه سازی کامل شکست. درمان ؛ بیماری گامبرو درمان اختصاصی ندارد.آنتی بیوتیک ها را می توان برای درمان عفونت های ثانویه باکتریایی تجویز کرد(از تجویز تتراسایکلین ها خودداری کنید)،تجویز ویتامین الکترولیت برای برای درمان اسهال مفید است. برای خرید تخم نطفه دار مرغ به بخش مربوطه در فروشگاه مراجعه نمایید.

بیماری مزمن تنفسی 

این بیماری با نام رایجدیگری چون سینوزیت عفونی و مایکوپلاسموز نیز شناخته می شود و عامل آن مایکوپلاسما گالی سپتیکوم است. راه انتقال بیماری ؛ از راه تخم مرغ  از گله مادر آلوده به جوجه ها منتقل می شود.در داخل گله ،آلودگی از راه ناقلین گسترش می یابد ،نارسایی های بهداشتی سبب افزایش انتشار بیماری می شود. نشانه های درمانگاهی ؛ سرفه ،عطسه ،پخ پخ تنفسی ،ریزشی ترشحات از چشم و بینی ،بی اشتهایی در نتیجه کاهش شدید مصرف غذا و کاهش وزن و رشد. تشخیص ؛تارخچه ،نشانه های درمانگاهی و ضایعات کالبد گشایی و به دنبال آن جداسازی باکتری . پیشگیری ؛ گله های مادر باید عاری از کایکوپلاسما گالی سپتیکوم باشند .استفاده بجا از آنتی بیوتیک های مناسب در جیره جوجه ها به طوری که باکتری به آن مقاوم نگردد .استفاده از واکسن های غیر فعال. درمان ؛استفاده از آنتی بیوتیک های تایلوزین ،تتراساکلین ،تیامولین واسپکتینومایسین.